Ved at slippe kontrollen, kan vi skabe meningsfuld udvikling
Har du nogensinde været i en situation, hvor spørgsmålet har været: hvilke mål, skal vi stille op? Hvad er det næste, barnet/brugeren/eleven ‘skal’ lære? For eksempel på et personalemøde eller til en skole/hjem-samtale? Måske i en sammenhæng, der har handlet om med et barn eller en voksen med kommunikationshandicap, og hvor det ikke er så let at få ham eller hende “til noget”? Og måske har I erfaret, at det er svært at ‘finde på’ mål, som I så skal styre efter, når I er sammen med personen.
Måske har I forsøgt at få ham eller hende til at vælge gennem talemaskine, billeder, ord, konkreter. Og måske oplever I, at valget ikke føles som et valg, personen for alvor har sig selv med i. Måske har I forsøgt at lære personen bestemte færdigheder (at bruge et skema, at spise med gaffel, at tage overtøjet af). Men det at lære færdigheder af andre og det at vælge mellem konkrete ting (“Vil du høre CD eller lege med bolden?”) er ikke altid nemt, hvis man har eller har haft begrænset adgang til kommunikation. For hvad er det egentlig man vælger? Og er det, de andre har bestemt, man skal lære, relevant, interessant og meningsfuldt for personen lige nu?
Med mennesker, hvor kommunikationen virker begrænset, er både det at ‘indlære specifikke færdigheder’ og det at arbejde på denne såkaldt ‘funktionelle kommunikation’ tit prioriteret højt, men det er ikke altid velbegrundet. Selv om funktionel kommunikation tjener nogle formål, så er den kun en lille del af det, der får os mennesker til at kommunikere, og selv når vi kommunikerer om noget med et konkret resultat, fungerer det bedst, hvis vi grundlæggende ser et formål med at kommunikere.
Derfor er der grund til at fokusere på det basale grundlag for kommunikation: At arbejde på den basale, gensidige, emotionelle, rare kommunikation imellem jer. Den, der måske bare handler om at være i hinandens nærhed, se på hinanden, række den andet noget, der interesser vedkommende, lyse op når hun eller han ser på dig, følge interesseret med i alt, hvad der ser ud til at fange den andens interesse. Det vil sige, at begynde at kommunikere på en måde,
I stedet for at sætte mål for personen, kan man prøve at etablere aktiviteter uden en fast dagsorden, hvor du giver dig selv muligheden for at være responsiv i forhold til alt, hvad hun eller han viser interesse i, og hvor du ikke stiller nogen krav til personen og KUN det krav til dig selv, at du er afstemt, til stede, betragtende og responsiv. På den måde får I sammen skabt og udviklet og øvet det grundlag, der er forudsætningen for, at livet og hverdagen har mening og betydning.
Billederne nedenfor er fra et eksempel på sådan en aktivitet. Billederne er fra en sekvens på måske 20 sekunder, og den viser, hvordan vores evne til ikke at lade os styre af mål, tilfører det, vi gør sammen meget mere formål.
Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan vi kan skabe kommunikation, udvikling og bruge tiden på en måde, der giver mening for mennesker med kommunikationshandicap, kan det være, at et af Intensive Interaction Danmarks introkurser (link her) er noget for dig eller jer? Har du allerede været på introkursus, kan du overveje det længerevarende forløb God Intensive Interaction-praksis (link her), hvor vi går i dybden med din egen praksis og også fordyber os i forholdet mellem vores egen praksis og mulighederne for meningsfuld udvikling hos den/dem, du arbejder med.