Hvordan kan jeg lære at bruge Intensive Interaction?
Intensive Interaction understøtter en meget kompleks læring: udviklingen af meningsfuld kommunikation og gensidige samspil
Kommunikation og samspil skaber grobund for meningsfulde oplevelser, følelsen af fællesskab og samhørighed; også ved svære, kommunikative handicap.
Intensive Interaction har dermed gavnlige effekter både for barnet/den voksne selv og for omgivelserne, som ofte vil opleve et større nærvær, et mere afslappet samvær og en udvidet forståelse af personen.
Tilgangens principper er i sig selv enkle, og alle, der er motiverede for at lære dem, kan tilegne sig tilgangen. Selv om principperne er enkle, vil det for de fleste være nyttigt – og nødvendigt – med uddannelse, praktisk øvelse og vejledning/træning, hvis man skal bruge tilgangen effektivt i sit samvær med børn og voksne med kommunikative handicap.
I videoen fortæller psykolog Ditte Rose Andersen om, hvem der kan lære Intensive Interaction og om, hvordan man lærer at bruge metoden.
Du kan også downloade “MiniGuide til Intensive Interaction”, som fortæller mere om formålet med Intensive Interaction og giver inspiration til at komme i gang med metoden.
Download miniguide
Formålet med Intensive Interaction
Formålet med Intensive Interaction er at skabe udvikling i det basale grundlag for kommunikation hos mennesker, der har kommunikationshandicap. Det er det grundlag for kommunikation, vi som regel udvikler, før vi lærer at tale, bl.a. det at lægge mærke til andre, have fælles opmærksomhed, skiftes i en dialog og at bruge og forstå ikke-verbal kommunikation såsom blikkontakt, ansigtsudtryk og gestus. Det er også det at kunne udtrykke sine egne følelser og forstå andres.
Vi tilegner os som regel det basale grundlag for kommunikation ved tidligt i livet at indgå i dynamiske, glædesfyldte samspil. Vi lærer det altså ofte tidligt (som regel inden 18-månedersalderen), og dette basale grundlag er basis for al anden læring, udvikling og trivsel.
Vi tænker måske ikke altid over, hvor afgørende dette grundlag er. Men faktisk er det livet igennem en forudsætning for at kunne kommunikere med andre og deltage socialt. Selv om vi senere lærer at bruge ord og tale, ville det være svært at deltage i fx dialog, udvekslinger, relationer, leg og undervisning, hvis ikke vi grundlæggende kunne forstå og bruge ting som blikkontakt, ansigtsudtryk, timing, gestus, følelsesmæssig forståelse, opmærksomhed, koncentration og turtagning.
Det basale grundlag for kommunikation er grundlaget for, at børn og voksne kan og har lyst til at indgå i de sociale sammenhænge, som de kan lære af, trives i og udvikle sig gennem. Men ved en række handicap kommer dette grundlag ikke af sig selv. Det gælder fx ved autisme, udviklingshæmning, hjerneskade og multihandicap.
Hvordan fungerer Intensive Interaction?
I Intensive Interaction hjælper man den person, man arbejder med, til at lære om det basale grundlag for kommunikation gennem simple og glædesfyldte, men samtidig fokuserede, aktiviteter. Disse aktiviteter bygger i høj grad på input fra personen selv, og på forælderens/fagpersonens evne til at aflæse og besvare disse input.
Principperne i Intensive Interaction bygger på vores viden fra udviklingspsykologi og spædbarnsforskning om den tidlige udvikling af samspil mellem spædbørn og deres omsorgsgivere. Det vil sige vores viden om, hvordan vi typisk lærer at kommunikere. Her er det afgørende, at den person, der er ved at lære at kommunikere, mærker en høj grad af indflydelse på aktiviteterne
Intensive Interaction-praktikerens vigtigste opgave er at afstemme sig til personen, så aktiviteternes indhold, tempo, flow og kompleksitet rammer rigtigt i forhold til netop denne person. Dermed kommer kommunikationen til at passe til den anden person, så der skabes en perfekt og dynamisk tilpasset ramme og struktur for læring og udvikling.”
Læs mere om tilgangen i den nye gennemillustrerede danske udgave af Intensive Interaction i Håndbog i Intensive Interaction
Bestil bogen her